Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak to vnímám já: Soumrak igelitek – aneb bez síťovky do obchodu nelez!

Někdy mi přijde, že se všichni lidi na světě do jediného pomátli. Momentálně v souvislosti s dobou plastovou… Napřed ten, kdo nosil na nákup látkovou tašku byl jak z jiného světa, nyní pomalu budeme pranýřovat ty,

co na nákup budou vyžadovat igelitovou tašku…

Více jak rok se mluví o tom, jak obchodní řetězce začnou stahovat jednorázové igelitové taštičky, tašky zdarma, i zpoplatněné igelitky. Od léta se mluví o tom, jak se postupně zakážou plastové kelímky a tyčinky do uší (uchošťoury) a jednorázové plastové příbory a kdoví, co ještě, neboť plasty jsou v přírodě téměř nezničitelné a je jich mnoho. No jasně, že je, když každý prd balíme do igelitu.

Zaigelitované je kde co. Za posledních 30 let nám zigelitovatěl celý svět!  Kdopak si asi mnul ruce nad výdělky?

Já ještě vyrostla v době, kdy jsme rohlíky a koblížky kupovali do papírových sáčků a maso se balilo jen tak do papírů. Jsou stále řeznictví, kde vám dají maso nebo párky do papíru! Do papírů mi dříve běžně zabalili i nakoupené látky a drobnou galanterní přípravu. Bylo to normální a zcela běžné. Ó jak mě nedávno v textilní galanterii překvapili, když mi  textilní drobnost dali do papírového sáčku. Jistě, že znám firmy a firmičky, co mají sáčky s logem a papírové taštičky s logem. Je to pak taková milá pozornost.

Z dob dospívání a rané dospělosti si pamatuji, že jsem v zelenině běžně kupovala brambory do papírového sáčku. V době před revolucí jsem stála frontu na banány a mandarinky a nesla jsem si to v papírovém sáčku v látkové tašce. Dokonce i vajíčka se kupovala jen tak do papírového sáčku – žádné kartónové krabičky. Dodnes si pamatuji, že jsem sáček s vajíčky dávala úplně nahoru a stávalo se, že někdy některé vajíčko transport domů nepřežilo v celistvém tvaru. Dokonce i okurku rychlokvašku vám zabalili jen tak do papíru.  No a? Přežili jsme to! Když jsem byla úplný špunt, chodili jsme do mlékárny pro mléko s bandaskou… Igelity jsem neznala! Později jsem chodila vracet lahve od mléka a šťávy!

Bandasku a nákupní tašku a často právě síťovku, si pamatuji z dětství. Potištěné igelitky –  to byl hit osmdesátých let. Jak já tehdy prahla po potištěné igelitce!

Uplynulo pár let a igelitky totálně odbouraly nákupní návyky, obzvláště v době, kdy některé řetězce či prodejci je poskytovali zadarmo.

Látkové tašky se najednou staly odpuzujícím zlozvykem z dob minulých a kdo s nimi chodil na nákup byl považován pomalu za podivína.

Já vždycky u sebe měla látkové tašky (pokud jsem je ovšem nezapomněla doma) takže jsem taky často vypadala jako exot. Každý běhal s igelitkami a já s látkovou taškou. Za poslední roky jsem ještě víc propadla kouzlu šitých plátěných tašek a našila jsem si jich několik a nejenom sobě, ale hlavně rodinným příslušníkům a známým  a mám je v zásobě jako vhodné malé dárky.  Pořídila jsem si různobarevná plátna a tašky kombinuji podle nálady. Jsou skladné - nechají se snadno vyprat a rozhodně nezatěžují životní prostředí. Když náhodou látkovou tašku zapomenu strčit do kabelky sáhnu v obchodě po papírové. I ty pak najdou své uplatnění. Skladuji v nich v novinovém papíře zabalené mečíky a dosny  anebo do nich sbírám letáčky co vyberu ze schránky. Pak snadno odnesu tašku plnou papírů do kontejneru. Trochu paradoxní mi ovšem přijde, že plastové sáčky a tašky nahradily dříve běžný papír na balení zboží, prý aby se šetřily lesy a neplýtvalo se papírem. Papírem na balení zboží se plýtvat nesmělo, a že nyní se plýtvá o sto šest výrobou papírových  letáčků, které dnes a denně nalézáme ve schránkách, to už jaksi nikoho netrápí? Tak trochu Kocourkov, ne? A když potom člověk vidí, jak v méně vyspělých zemích a na úplně jiném kontinentu, plasty vyhazují zcela běžně do moře a jak jsou oceány plné plovoucího plastu, podivuje se nad tím, proč zrovna státy evropské unie, které jsou v porovnání se zbytkem světa tak miniaturní, zaujmou stanovisko k omezení spotřeby plastů a zakazují uchošťoury a jednorázové plastové kelímky, brčka, příbory či sáčky…

Konce doby plastové se  vůbec nebojím - pomalu začnu shánět smaltovanou bandasku na mléko, plátěné tašky už mám a klidně budu chodit vracet skleněné lahve! To už tady bylo. Takže pro mě  může být budoucnost návratem do minulosti.

 

Autor: Ladislava Šťastná | čtvrtek 10.1.2019 7:07 | karma článku: 27,51 | přečteno: 824x
  • Další články autora

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: Mladý může – starý musí…

...tak nějak se to říká, že, když člověk zaslechne zprávu o úmrtí člověka. V případě Karla Gotta, po oznámení jeho diagnózy, bylo opravdu jen otázou času, kdy titulky novin zaplní zpráva o jeho skonu.

2.10.2019 v 20:20 | Karma: 17,44 | Přečteno: 812x | Diskuse| Ostatní

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: Na důchody si počkáme a kdo ví, zda se jich dočkáme?

Když ve filmu Což takhle dát si špenát? omládlý Fanda Liška ve škole sděloval, že ho přece musí zajímat jaký bude mít důchod, bylo to úsměvné. Koho by v deseti letech zajímala výše penze, když má do důchodu daleko?

19.9.2019 v 20:20 | Karma: 17,14 | Přečteno: 428x | Diskuse| Ostatní

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: Někdy se ví, co Bůh chystá…

No, řeknu vám otevřeně, že zpráva o nemoci Karla Gotta mě zas tak moc nezaskočila. Už někdy zjara jsem říkala, že se mi nelíbí to, co se okolo zpěváka děje. Když jsem slyšela písničku, co nazpíval se dcerou Carlotte řekla jsem si:

12.9.2019 v 20:20 | Karma: 26,70 | Přečteno: 1056x | Diskuse| Ostatní

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: "Kdož su boží bojovníci..." aneb taky svádíte boj o hřiště?

Tak si představte, že když jsem byla malá každé poledne (a tuším i půlnoc) zněla tato znělka z kostelní věže. A považte, že naše malé městečko má bojovného ducha stále. Právě bojujeme o rákosníčkovo hřiště.

26.2.2019 v 7:07 | Karma: 14,79 | Přečteno: 480x | Diskuse| Ostatní

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: Když pod označením luxusu v Praze, pozřu maso z nemocné krávy, ale draze

mám se cítit blaze? No, řeknu vám, že po přečtení titulku o hnijícím mase nemocných krav dovezených z Polska, prodávaných jako argentinské hovězí v pražských luxusních restauracích jsem si řekla,

7.2.2019 v 7:07 | Karma: 22,20 | Přečteno: 864x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Situace na frontě se zhoršuje, řekl šéf ukrajinské armády. Rusko postoupilo

27. dubna 2024  17:50

Sledujeme online Operační i strategická situace ukrajinských vojsk na frontě se má sklon zhoršovat. Velitel...

Sokoly povede dosavadní místostarosta Martin Chlumský, rozhodl výbor

27. dubna 2024  17:35

Do čela České obce sokolské (ČOS) zvolil výbor Sokola podle očekávání dosavadního prvního...

Triumf českých středoškoláků. Zvítězili v soutěži NASA s návrhem dálkové opravy družic

27. dubna 2024  17:21

Pětice českých středoškoláků uspěla ve finále prestižní mezinárodní soutěže Conrad Challenge v...

Praktický i pro zábavu. Americká firma nabízí robopsa s plamenometem

27. dubna 2024  17:04

Americká firma Throwflame poprvé zveřejnila cenovku za svého robotického psa, který má na sobě...

  • Počet článků 394
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 888x
Kdo jsem? Obyčejná ženská, co téměř šedesát let hlavně vnímá svět kolem sebe a občas má pocit vyjádřit se k situaci ze svého pohledu.

Seznam rubrik