Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak to vnímám já: Obrovská láska

Splnila jsem si jeden sen. Záměrně v době předvánoční jsem se rozhodla udělat to, co jsem v hlavně nosila několik let.

Několik let jsem si říkala, že by bylo dobré dát svým nejbližším dárek, který by prezentoval to, že si neplním jen povinnost někoho obdarovat - ale chci obdarovat nejbližší něčím osobním.

Svého času to byly dárky šité. Ale znáte to: "měkouši " pod stromkem moc nepotěší - vyjímkou je možná tak norkový kožich. Děti čekají na vysněnou hračku. Univerzální je kniha (když znáte obdarovávaného můžete se i trefit do jeho vkusu) anebo jak já říkám "žrací balíčky".

Já se letos na poslední chvíli rozhodla uskutečnit svůj velký tajný sen, abych ho mohla zabalit  a položit pod stromeček.

          Začalo to asi takto: vadily mě rodinné recepty psané v jednom sešitě a k nim spousta popsaných papírků. Řekla jsem si, že to přepíši do počítače. Zprvu jen proto, aby byly dostupné a čitelné i pro generace po nás. A pak mě napadlo, že sice počítač je počítač, ale kniha knihou zůstane! Já vím, že by stačilo to přepsat a poslat e-mailem všem z rodiny. Ale jsem trochu knihomol (mám ráda knihy a ráda do knihkupectví chodím - to je úplně jiný svět!)...

Na svém nápadu jsem pracovala intenzivně někdy od roku 2008 do doby, kdy mi najednou zčernala obrazovka starého repasovaného notebooku a já zůstala namydlená. Bylo to v létě roku 2011, já dlouhodobě marodila po operaci - ideální čas na to, dát ty recepty nějak do kupy... A najednou bylo černo!

Ještě, že jednu rozpracovanou verzi jsem měla uloženou na flešce.  Po půlroce nicnedělání (myšleno na receptech) mi Jéžíšek přinesl na mé přání malý ultratenký netbook,  protože jsem se domnívala, že je na mou „spisovatelskou“ činnost je plně dostačující. Malý, krásný vínový netbook se ale jevil jako nespolehlivý od samého začátku. Často u něj docházelo k tzv. „modré smrti“. Obrazovka zmodrala a vše zdlouhavě znovu nabíhalo. (Asi proto, že byl tak tenký a nic v něm nebylo).

Přešla mě trpělivost.

Nešlo na něm dělat nic. V hlavě jsem nosila plán, který jsem nemohla uskutečnit. Už tehdy v roce 2011 jsem chtěla mnou sebrané recepty proložit povídkami, které jsem měla napsané – připadalo mi to jako dobrý nápad.

A pak jsem zjistila, že mě v roce 2012 předběhla Halina Pawlowská svojí knihou: Až se mě dcera zeptá. Byla jsem zpočátku hodně naštvaná, že mi někdo vyfoukl můj skvělý nápad a můj nápad už není jen můj. Že to napadlo i někoho jiného. Ale v mém životě to tak chodí, že nosím v hlavě plány, které mi připadají zajímavé a než seberu odvahu je zrealizovat  (neb okolí mě většinou odrazuje) stane se, že s tím samým nápadem přijde někdo jiný (někdo průbojnější) a sklidí ohlas.

Jenomže  od roku 2011 uteklo tolik vody.

Tolik se toho změnilo.

Tak třeba: koupila jsem si letos v létě nový - pořádný velký notebook. A mnou naplánované povídky třeba nahradily příspěvky do blogu, které od konce listopadu 2013 nepravidelně zveřejňuji na www.blog.idnes. cz.

Nebudu už dlouze rozepisovat to, že jsem si spnila jedno přání a vydala jsem knihu. Knihu blogů a vybraných rodiných receptů, ale i receptů, které byly převzaté z časopisů a televizních pořadů  a tak nějak v mé kuchyni zdomácněly, zachutnaly a pohladily chuťové buňky...

Řeknu vám, je to makačka vymyslet vtipný trefný a výstižný název. Neb název prý prodává zboží.

Ale  mě nešlo o knižní trhák nebo o ležák na knižních pultech. Takže název je, jaký je. Vychází z mého nitra…

Podtitul vyplynul z tak nějak sám, vyplynul z poznání, ke kterému člověk stejně časem dospěje. Po všech těch jankovitých letech přijde na to, že největší bohatství, je v rodině.

V rodině, kde si jeden druhého váží.

V rodině kam se člověk rád z krátkých i dlouhých cest vrací.

V rodině, kam se těší…

V rodině, kde se na něj všichni těší...

A láska, jak známo, prochází  žaludkem. Všichni máme v paměti otisky chutí jídel našich babiček a matek a neseme si je celý život. Celý život pak vzpomínáme…Můžeme zapomenout recept, ale to, jak to jídlo chutnalo, to nezapomeneme...

Takže název mé "ukecané kuchařky" Obrovská láska aneb nežel námahy ni píle starati se o své milé, vyjadřuje nejenom to, že jako širší rodina umíme držet při sobě, ale že se v naší rodině vždy dobře a chutně vařilo (třeba vánoční recepty jsou po generace předávané). A než i já zapomenu, co vše patří do vanilkových rohlíčků, měla jsem potřebu zvěčnit ty základní recepty a nějaká kulinářská moudra pro generace po nás. A hlavně: chtěla jsem potěšit mému srdci nejbližší.

Vím, že svou knihou díru do světa neudělám (protože mě předběhl kdejaký krtek, ale i Halina Pawlowská, kterou mimochodem velmi ráda čtu), ale jde i o to, že jsem si k letošním vánočním svátkům splnila jeden velký letitý sen...

A jestli pod stromečkem potěší, splní má snaha svůj účel...

Autor: Ladislava Šťastná | pátek 19.12.2014 20:20 | karma článku: 7,90 | přečteno: 532x
  • Další články autora

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: Mladý může – starý musí…

...tak nějak se to říká, že, když člověk zaslechne zprávu o úmrtí člověka. V případě Karla Gotta, po oznámení jeho diagnózy, bylo opravdu jen otázou času, kdy titulky novin zaplní zpráva o jeho skonu.

2.10.2019 v 20:20 | Karma: 17,44 | Přečteno: 812x | Diskuse| Ostatní

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: Na důchody si počkáme a kdo ví, zda se jich dočkáme?

Když ve filmu Což takhle dát si špenát? omládlý Fanda Liška ve škole sděloval, že ho přece musí zajímat jaký bude mít důchod, bylo to úsměvné. Koho by v deseti letech zajímala výše penze, když má do důchodu daleko?

19.9.2019 v 20:20 | Karma: 17,14 | Přečteno: 428x | Diskuse| Ostatní

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: Někdy se ví, co Bůh chystá…

No, řeknu vám otevřeně, že zpráva o nemoci Karla Gotta mě zas tak moc nezaskočila. Už někdy zjara jsem říkala, že se mi nelíbí to, co se okolo zpěváka děje. Když jsem slyšela písničku, co nazpíval se dcerou Carlotte řekla jsem si:

12.9.2019 v 20:20 | Karma: 26,70 | Přečteno: 1055x | Diskuse| Ostatní

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: "Kdož su boží bojovníci..." aneb taky svádíte boj o hřiště?

Tak si představte, že když jsem byla malá každé poledne (a tuším i půlnoc) zněla tato znělka z kostelní věže. A považte, že naše malé městečko má bojovného ducha stále. Právě bojujeme o rákosníčkovo hřiště.

26.2.2019 v 7:07 | Karma: 14,79 | Přečteno: 480x | Diskuse| Ostatní

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: Když pod označením luxusu v Praze, pozřu maso z nemocné krávy, ale draze

mám se cítit blaze? No, řeknu vám, že po přečtení titulku o hnijícím mase nemocných krav dovezených z Polska, prodávaných jako argentinské hovězí v pražských luxusních restauracích jsem si řekla,

7.2.2019 v 7:07 | Karma: 22,20 | Přečteno: 864x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno 

Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Největší hrozbou je ruský imperialismus, řekl Lipavský v Budapešti

26. dubna 2024  11:05,  aktualizováno  11:58

Český ministr Jan Lipavský na setkání se svým maďarským protějškem Péterem Szijjártóem uvedl, že...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024,  aktualizováno  11:26

Předseda Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko oznámil, že dostal pokutu 900 eur (zhruba 22...

Kdo je Matěj Ondřej Havel? Skaut a učitel dějepisu může nahradit Langšádlovou

26. dubna 2024  10:37

Za jeho životopis by se nemusel stydět ani Mirek Dušín z legendárních Rychlých šípů. Nástupcem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 394
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 888x
Kdo jsem? Obyčejná ženská, co téměř šedesát let hlavně vnímá svět kolem sebe a občas má pocit vyjádřit se k situaci ze svého pohledu.

Seznam rubrik