Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak to vnímám já: Jsem staromilec

...nebo možná konzerva. Prostě to nové a to "in" nějak moc nemusím.  Tak třeba mám odlišný pohled na výchovu dnešní madé generace...

...není v tom závist, že dnešní děti mají mobily a počítače a lepší hračky, než jsme mívaly my jako děti. To vůbec ne. Koneckonců i já si ráda pořídím nový dotykový mobil, ač nevyužívám zcela všechny jeho funkce a taky si pořídím nový lepší počítač - na hraní her, ale čas nemám. Spíše ho beru jako další komunikační prostředek a pak takovou mojí "další záložní pamět" do které si ukládám další důležité a věci a taky do něj stahuji fotky z mobilů a píši blogy. Takže techniku dneška beru: vyhovují mi pračky i domácí pekárny s odloženým startem a další užitečné domácí potřebiče - o tom žádná...

Já se ale spíše dnes ale spíše zaměřím na to, že v té výchově bych asi byla trochu víc zastáncem toho jak třeba byla vychovávána naše generace. Pro upřesněnou, do školy jsem já začala chodit v roce 1969. V první třídě jsme ještě měly spojené dřevěné lavice s kalamáři a sklápěcími sedátky... Nepamatuji se, že by jsme seděly s rukama za zády. Na druhý stupeň jsem začala chodit na novou moderní školu (ta loni slavila čtyřičítku) a mám kupodivu na školu vcelku dobré vzpomínky. Nedá se to ovšem říci o učitelích. Na některé mám vzpomínky hrozné dodnes. I v tomto věku mě občas probudí sny, kdy musím stát u tabule a učitelka mě zesměšňuje před celou třídou. Nebo, že stojím u tabule a nemůžu si vzpomenout a vidím ten její škodolibý a jízlivý úsměv a slyším poznámku s jakou si mě podává. Jedna matematikářka mě třeba s chutí přetrhávala sešity - neb jsem přetáhla kraje!  Naopak moc ráda vzpomínám na češtinářku, co jsem měla v páté třídě, která mě chválila za hezké slohy a trvrdila, že si jednou ode mě něco přečte, že budu slavná jako Božena Němcová. Možná někdy před více jak čtyřicetli lety něco tušila. Trvalo mi pravda dlouho, než jsem začala psát a paní učitelka už dávno nežije. Ale píši, ač nejsem slavná jako Božena Němcová... Taky jsem zbožňovala chemikářku - s tou jsem v praxi zažila škola hrou. A učitelka ekonomie mě taky dostala a... Asi to tak máme každý, že nám životem prošli učitelé, kteří pro nás byli vzory a učitelé, na které neradi vzpomínáme...

Jenže dneska je doba jiná. Morálka volnější a projevy vyučujících jsou taky jiné. Neříkám, že lepší nebo horší. Sešity se trhají dál, někdo aby si udržel nebo získal pozornost píská na píšťalku...Ono záleží na osobnosti učitele. Na tom jak si dokáže udržet pozornost a jak zaujme výkladem. Někdo lpí na podrobných nabiflovaných definicích někomu postačí, když žák ví nebo si umí poradit...

A pak tu máme výchovu.

A tady je ten zádrhel největší. Protože výchova je především na rodině. Od svých nejbližších dítě přejímá vzorce chování a taky slovník. Někde se praktikuje přísná výchova a jinde volnější. Některé rodiny nechávají děti už od mala dělat si, co chtějí, aby je nesvazovaly žádné povinnosti. Někteří rodiče nechávají včechna rozhodnutí na dětech, protože je to prý přirozenější a hlavně moderní... Někde rodiče na děti nemají čas a tak si taky děti dělají, co chtějí. Některé děti ani neumí trávit společný čas s rodiči, protože každý si tráví čas po svém... 

No nevím. Já si stejně stále myslím, že děti musí mít jasně vymezené, co se smí a co se nesmí a hlavně rodiče musí ve výchově být důslední. A pak děti potřebují být chváleny, když si to zaslouží a povzbuzovány, když si moc nevěří ale taky musí být potrestány, když něco provedou, aby nerostly jako kůly v plotě... V každém případě, ale musí vědět, že je jejich rodiče mají rádi.  Jsem určitě staromilec, ale podle mého je fungující rodina základ všeho. A kdo jí má je nejbohatší...

 

Autor: Ladislava Šťastná | sobota 31.1.2015 21:00 | karma článku: 16,05 | přečteno: 757x
  • Další články autora

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: Mladý může – starý musí…

...tak nějak se to říká, že, když člověk zaslechne zprávu o úmrtí člověka. V případě Karla Gotta, po oznámení jeho diagnózy, bylo opravdu jen otázou času, kdy titulky novin zaplní zpráva o jeho skonu.

2.10.2019 v 20:20 | Karma: 17,44 | Přečteno: 812x | Diskuse| Ostatní

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: Na důchody si počkáme a kdo ví, zda se jich dočkáme?

Když ve filmu Což takhle dát si špenát? omládlý Fanda Liška ve škole sděloval, že ho přece musí zajímat jaký bude mít důchod, bylo to úsměvné. Koho by v deseti letech zajímala výše penze, když má do důchodu daleko?

19.9.2019 v 20:20 | Karma: 17,14 | Přečteno: 428x | Diskuse| Ostatní

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: Někdy se ví, co Bůh chystá…

No, řeknu vám otevřeně, že zpráva o nemoci Karla Gotta mě zas tak moc nezaskočila. Už někdy zjara jsem říkala, že se mi nelíbí to, co se okolo zpěváka děje. Když jsem slyšela písničku, co nazpíval se dcerou Carlotte řekla jsem si:

12.9.2019 v 20:20 | Karma: 26,70 | Přečteno: 1056x | Diskuse| Ostatní

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: "Kdož su boží bojovníci..." aneb taky svádíte boj o hřiště?

Tak si představte, že když jsem byla malá každé poledne (a tuším i půlnoc) zněla tato znělka z kostelní věže. A považte, že naše malé městečko má bojovného ducha stále. Právě bojujeme o rákosníčkovo hřiště.

26.2.2019 v 7:07 | Karma: 14,79 | Přečteno: 480x | Diskuse| Ostatní

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: Když pod označením luxusu v Praze, pozřu maso z nemocné krávy, ale draze

mám se cítit blaze? No, řeknu vám, že po přečtení titulku o hnijícím mase nemocných krav dovezených z Polska, prodávaných jako argentinské hovězí v pražských luxusních restauracích jsem si řekla,

7.2.2019 v 7:07 | Karma: 22,20 | Přečteno: 864x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 394
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 888x
Kdo jsem? Obyčejná ženská, co téměř šedesát let hlavně vnímá svět kolem sebe a občas má pocit vyjádřit se k situaci ze svého pohledu.

Seznam rubrik