Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak to vnímám já: ...a jak se říká?

Vracela jsem se z procházky ve městě, kde jsem prožila značnou část svého života. Šla jsem okolo jednoho marketu, z něhož vycházela babička, matka a dvě děti. Starší, už školní chlapec právě dostával lekci... Babička hudrovala a chlapec se bránil:

 "Ale vždyť jsem jak jsme přišli pozdravil..." bránil se klučina s otráveným výrazem. "Řek sem přece: Dobrý den!"

"To se říká, když někam vejdeš. Když odcházíš, tak se taky zdraví. " poučovala mladého babička a vlekla za ruku malou blonďatou slečnu, zatimco matka dětí tlačila naložený košík k autu.

Hoch se jen ušklíbl. 

Matka dětí mlčela! Situaci nijak nekomentovala.

Jen babička pokračovala ve výchovné lekci.

"Když někam přijdeš, pozdravíš: Dobrý den. Když odcházíš, řekneš: na-shle-da-nou, to už by si měl vědět..."

Matka od dětí dělala, že se jí to netýká, malá slečna vesele poskakovala a uchichtávala se a chlapec otáčel oči v sloup  (možná ale zrovna letělo letadlo). Já skupinku míjela a myslela jsem si své.

     Taky jsem bývala poučována jak zdravit a kdy zdravit a jak prosit a jak děkovat. A taky jsem to bojkotovala v pubertě - inu revolta. Vyléčil mě z ní  ale docela rychle jeden soused, když po ségře vzkázal našim, že mám asi něco s hlasivkami, když jsem ho nepozdravila.

No, jasně, že jsem to schytala, co si o sobě myslím.

Zkrátka stále mě bylo vštěpováno, že se mám chovat slušně.

Moji rodiče mohou být pyšní. Jsem slušně vychovaná:

Přijde mi samozřejmé někam přijít a pozdravit, odcházet a zase pozdravit. Zdravím, ať vlezu kam vlezu, abych nebyla jak ten "bulík", co neumí ani zabučet. Mám za ty roky výchovy vštěpeno to, že pozdravit je slušnost a odpovědět na pozdrav povinnost... Jenomže to se dneska nenosí. Pozdravím a odpovědi se nedočkám!

Když jsem byla o hodně mladší, potkávala jsem jednoho bývalého pana učitele, který už byl dávno v důchodu. Toho když jsem pozdravila, tak se zastavil, uklonil, smekl klobouk a pronesl: "Ruku líbám". Já si připadala jak ve filmu pro pamětníky. Byla to taková noblesa a mě jako cucákovi dělalo moc dobře, že se ten starý pán zastavil a smekl klobouk. Vůbec mi to nepřišlo staromódní.

Nebo když jsem míjela cestou do práce od jara do podzim zase jiného starého pána, co chodil na zahrádku, vždy když jsem ho pozdravila, on se pousmál, povytáhl obočí a popřál mi:"Dobré jitro  a krásný den". Pronesli jsme pár slov na téma počasí a zahrada a já pospíchala do práce...

Ale to bylo dávno...

Žiji v jiném městě a každé ráno chodím do práce. Potkávám  nebo míjím spoustu lidí, dnes a denně. V domě, kde bydlím nebo v zaměstnání zdravím většinou jako první každého, ač už bych asi měla být zdravena já. Jednak proto, že jsem žena a pak taky už mi dávno není ani třicet pět... Přesto skoro vždy zdravím první. I cizí lidi. Pozdravím v obchodě, ve vlaku, v autobuse vždy jako první a pak taky já jsem ten, kdo přichází a odchází. Je to slušnost a to bez ohledu na to, že zdravím ty o generaci mladší. Pozdravím ale odpovědi se málokdy dočkám.  Všimla jsem si, že spousta lidí vůbec nezdraví.

Asi se to už neučí.

Myslím zdravit.

Nebo odpovědět na pozdrav.

Ale vyjímky existují - to zase ano.

 

         Vzpomněla jsem si při tomto mém psaní na vtip, jak velmi stará babička přistoupí do vlaku, kde v kupé sedí tři výrostci a pozdraví je:

" Pozdrav pán Bůh."

Mladíci se začnou řechtat na celé kolo:

"Ale babi, pán Bůh není, nebyl a nebude..." 

Babička sedí a mlčí. A když  na následující stanici vystupuje pronese:

" A nyní mi mládenci polibte prdel. Ta je, byla a bude!"

 

Končím svou úvahu na téma pozdrav, který stejně jako úsměv nic nestojí.

Je zadarmo...

A dokáže potěšit...

Takže: všem svým čtenářům přeji dobré jitro, krásný den nebo hezký večer, eventuelně ještě možná: dobrou noc...

"

Autor: Ladislava Šťastná | neděle 19.4.2015 7:07 | karma článku: 26,78 | přečteno: 924x
  • Další články autora

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: Mladý může – starý musí…

...tak nějak se to říká, že, když člověk zaslechne zprávu o úmrtí člověka. V případě Karla Gotta, po oznámení jeho diagnózy, bylo opravdu jen otázou času, kdy titulky novin zaplní zpráva o jeho skonu.

2.10.2019 v 20:20 | Karma: 17,44 | Přečteno: 812x | Diskuse| Ostatní

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: Na důchody si počkáme a kdo ví, zda se jich dočkáme?

Když ve filmu Což takhle dát si špenát? omládlý Fanda Liška ve škole sděloval, že ho přece musí zajímat jaký bude mít důchod, bylo to úsměvné. Koho by v deseti letech zajímala výše penze, když má do důchodu daleko?

19.9.2019 v 20:20 | Karma: 17,14 | Přečteno: 428x | Diskuse| Ostatní

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: Někdy se ví, co Bůh chystá…

No, řeknu vám otevřeně, že zpráva o nemoci Karla Gotta mě zas tak moc nezaskočila. Už někdy zjara jsem říkala, že se mi nelíbí to, co se okolo zpěváka děje. Když jsem slyšela písničku, co nazpíval se dcerou Carlotte řekla jsem si:

12.9.2019 v 20:20 | Karma: 26,70 | Přečteno: 1055x | Diskuse| Ostatní

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: "Kdož su boží bojovníci..." aneb taky svádíte boj o hřiště?

Tak si představte, že když jsem byla malá každé poledne (a tuším i půlnoc) zněla tato znělka z kostelní věže. A považte, že naše malé městečko má bojovného ducha stále. Právě bojujeme o rákosníčkovo hřiště.

26.2.2019 v 7:07 | Karma: 14,79 | Přečteno: 480x | Diskuse| Ostatní

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: Když pod označením luxusu v Praze, pozřu maso z nemocné krávy, ale draze

mám se cítit blaze? No, řeknu vám, že po přečtení titulku o hnijícím mase nemocných krav dovezených z Polska, prodávaných jako argentinské hovězí v pražských luxusních restauracích jsem si řekla,

7.2.2019 v 7:07 | Karma: 22,20 | Přečteno: 864x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nenávist vůči Ukrajincům, segregace Romů. Amnesty International kritizuje Česko

24. dubna 2024  2:28

Ukrajinští uprchlíci se loni v Česku potýkali s nenávistnými projevy a diskriminací, pokračovala...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD

24. dubna 2024

Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...

Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci

24. dubna 2024

Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 394
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 888x
Kdo jsem? Obyčejná ženská, co téměř šedesát let hlavně vnímá svět kolem sebe a občas má pocit vyjádřit se k situaci ze svého pohledu.

Seznam rubrik