Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak to vnímám já: Jak jsem pekla bobulák...

Léto je obdobím, kdy dozrává většina plodů a tak se stává, že toho uzraje více, než je možné zkonzumovat. Nevím jak moc mladé maminky v dnešní době zavařují, vaří džemy a dělají šťávy, ale sem tam se někdo o tom ještě zmíní...

Taky jsem taková, že nakládám okurky a kapie na zimu podle rodinného receptu. Džemy ale nevařím, tolik úrody na dvou keřících červeného a červeného rybízu jsem letos neměla. Čeho se urodilo mnoho, byla josta (kříženec černého rybízu a angreštu). Hledala jsem nějaký recept na to, jak jí zpracovat: něco jako  rybíz a la brusinky a nic takového jsem nenašla. Mimochodem našla jsem bezpočet receptů na rybíz a la brusinky a kažký úplně jiný. Nakonec jsem se rozhodla v těch vedrech zpracovat jostu a zbytek rybízů na pečený čaj s rumem. Je to vcelku jednoduché promíchat ovoce s cukrem, přidat voňavé koření (babyán, hřebíček a skořici) a dát péci do trouby. Pak přidat šťávu z citrónu a rum a ještě teplé plnit do skleniček a ty po zavíčkování otočit dnem vzhůru. Celý byt voněl slavnostně, tak nějak vánočně. A ač denní teplot atakovaly šestatřicet stupňů, já večer v potu tváře myslela na zimu. To kdyby se mě zima zeptala, co jsem dělala v tropickém létě, abych mohla odpovědět: "stála jsem v jedenáct večer u plotny a zpracovávala ovoce na pečený čaj".  Tak jestli zima bude tak extrémní, jako je extrémí léto, doufám, že můj bobulák zahřeje.

Měla jsem vymyšlený i docela hezký slogan, ale to prý se to krade - tyhle nápady. Takže ač jsem si každou skleničku jako každý rok pečlivě polepila vlastnoručně udělanou etiketou a víčko ozdobným papírem, že bych se mohla s produkty rovnou postavit na farmářský trh, nemám prý slogan veřejně prezentovat. No, osobně si myslím, že nikdy nebudu královnou marmelád nebo pečených čajů a podnikat ve velkém v tomto jistě nebudu, ale vymýšlet si etikety mě baví. Stejně jako podarovat vlastnoručními výrobky příbuzné.

Dneska, abych nevyšla ze cviku jsem stříhala nůžkami na bylinky spoustu šnitlíku (nebo chcete-li pažitky), který vždy dávám zamrazit. A že ho bylo mnoho o tom svědčí 5 krabiček v mrazáku, zbytek ještě v igelitovém sáčku a děsný puchýř na prsteníčku pravé ruky.

... vzpomínám na to, jak jsem jako malá říkala, že nikdy, ale opravdu nikdy nebudu zavařovat žádné ovoce a už vůbec ne okurky. Vzpomínám na to, jak to u nás doma vždy vypadalo jako v nějaké konzervárně, všude čpěl ocet ze svařeného láku v obrovských hrncích na kamnech a na stole byly vyskládané zavařovací sklenice, které se plnily ingrediencemi. Celá rodina se podílela na zavařování. Taky jsme doma vařili vynikající čalamádu. Už kolikrát jsem říkala, že se musím mamky pozeptat na recept. Ta mi fakt moc chutnala.Mám v paměti i to, jak jsme i u babičky čistili a nakládali malé cibulky nebo jak jsme na zahradě zavařovali třešně...Každý dělal něco a výsledkem byla spousta zavařených kompotů... Tak tohle, až budu velká, nikdy dělat nebudu - říkala jsem si tehdy, aniž bych tušila, že i já budu v letním období štrachat sklenicemi a svařovat lák  a zavařovat plody...

 

         Nevím komu já jednou předám své znalosti, když dnešní mládež tuto činnost považuje za zcela zbytečnou - obchody jsou přece plné všelijakého zboží a všechno se nechá koupit.

Jenomže vysvětlujte mladým, že do toho dáváte i kus sebe sama, že vás to baví, ač u toho brbláte, že s tím máte jen práci navíc. Ale, že hlavní důvod, proč to děláte je,  že vás moc potěší, když vám někdo pochválí pikantní okurky, které chutnají třeba jako od babičky...

Autor: Ladislava Šťastná | úterý 28.7.2015 7:07 | karma článku: 12,07 | přečteno: 380x
  • Další články autora

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: Mladý může – starý musí…

...tak nějak se to říká, že, když člověk zaslechne zprávu o úmrtí člověka. V případě Karla Gotta, po oznámení jeho diagnózy, bylo opravdu jen otázou času, kdy titulky novin zaplní zpráva o jeho skonu.

2.10.2019 v 20:20 | Karma: 17,44 | Přečteno: 812x | Diskuse| Ostatní

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: Na důchody si počkáme a kdo ví, zda se jich dočkáme?

Když ve filmu Což takhle dát si špenát? omládlý Fanda Liška ve škole sděloval, že ho přece musí zajímat jaký bude mít důchod, bylo to úsměvné. Koho by v deseti letech zajímala výše penze, když má do důchodu daleko?

19.9.2019 v 20:20 | Karma: 17,14 | Přečteno: 428x | Diskuse| Ostatní

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: Někdy se ví, co Bůh chystá…

No, řeknu vám otevřeně, že zpráva o nemoci Karla Gotta mě zas tak moc nezaskočila. Už někdy zjara jsem říkala, že se mi nelíbí to, co se okolo zpěváka děje. Když jsem slyšela písničku, co nazpíval se dcerou Carlotte řekla jsem si:

12.9.2019 v 20:20 | Karma: 26,70 | Přečteno: 1055x | Diskuse| Ostatní

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: "Kdož su boží bojovníci..." aneb taky svádíte boj o hřiště?

Tak si představte, že když jsem byla malá každé poledne (a tuším i půlnoc) zněla tato znělka z kostelní věže. A považte, že naše malé městečko má bojovného ducha stále. Právě bojujeme o rákosníčkovo hřiště.

26.2.2019 v 7:07 | Karma: 14,79 | Přečteno: 480x | Diskuse| Ostatní

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: Když pod označením luxusu v Praze, pozřu maso z nemocné krávy, ale draze

mám se cítit blaze? No, řeknu vám, že po přečtení titulku o hnijícím mase nemocných krav dovezených z Polska, prodávaných jako argentinské hovězí v pražských luxusních restauracích jsem si řekla,

7.2.2019 v 7:07 | Karma: 22,20 | Přečteno: 864x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024,  aktualizováno  11:26

Předseda Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko oznámil, že dostal pokutu 900 eur (zhruba 22...

Největší hrozbou je ruský imperialismus, řekl Lipavský v Budapešti

26. dubna 2024  11:05,  aktualizováno  11:25

Český ministr Jan Lipavský na setkání se svým maďarským protějškem Péterem Szijjártóem uvedl, že...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  11:11

Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Kdo je Matěj Ondřej Havel? Skaut a učitel dějepisu může nahradit Langšádlovou

26. dubna 2024  10:37

Za jeho životopis by se nemusel stydět ani Mirek Dušín z legendárních Rychlých šípů. Nástupcem...

Pronájem obchodních prostor 168 m2
Pronájem obchodních prostor 168 m2

Purcnerova, Moravské Budějovice, okres Třebíč
16 510 Kč/měsíc

  • Počet článků 394
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 888x
Kdo jsem? Obyčejná ženská, co téměř šedesát let hlavně vnímá svět kolem sebe a občas má pocit vyjádřit se k situaci ze svého pohledu.

Seznam rubrik